Een ERP systeem kan vele bedrijfsprocessen ondersteunen binnen je organisatie. In dit artikel laten we je zien hoe een standaard bedrijfsproces in Business Central wordt ondersteund. In dit voorbeeld gebruiken we een standaard orderproces. In een standaard orderproces is er een klant die een prijsopgave of offerte aanvraagt bij een bedrijf. Indien akkoord wordt deze offerte omgezet naar een order en gaat het bedrijf leveren aan de klant. Een factuur wordt verstuurd zodat de klant kan betalen en het bedrijf geld kan ontvangen.
Met Business Central is het mogelijk al deze stappen onder te brengen in een ERP systeem en dit te ondersteunen.
Zo weet je bijvoorbeeld door CRM functionaliteiten al wie de klant is of wat hij wil.
Ook zie je gelijk of je het product wel op voorraad hebt indien iemand en wordt je voorraad bijgewerkt wanneer je de spullen levert. Daarnaast is het ook handig om te weten of de klant al betaald heeft.
Orderverwerking
Bovenin het scherm bevind zich het hoofdmenu waar het kopje ‘’Verkoop’’ te vinden is. Via het submenu van verkoop is het mogelijk snel te navigeren naar alle pagina’s die hiermee te maken hebben.
Eén van de opties is verkoopoffertes. In vele gevallen begint een orderproces bij het opvragen van een offerte aan de kant van de klant. Een lijst met actuele verkoopoffertes verschijnt en hier is het mogelijk om een nieuwe verkoopofferte op te stellen.
In de kaart van de verkoopofferte is het mogelijk alle gegevens toe te voegen. Gegevens van de klant en de gewenste producten zijn hier een voorbeeld van. Na het invullen van alle nodige informatie is het mogelijk de offerte uit te printen, of direct te verzenden naar de klant. In dit voorbeeld is te zien dat de klant ‘’ Alpine Ski House’’ een offerte opvraagt voor vijf draaistoelen.
Indien akkoord, is het nu mogelijk om de offerte om te zetten naar een order en de spullen daadwerkelijk te gaan leveren aan de klant. Wanneer we in de offerte zitten is deze makkelijk om te zetten naar een order door de klikken op ‘’order maken’’.
Het is mogelijk direct de order te openen of zelf naar de order te navigeren. De order staat nu tussen de lijst met orders in het menu onder ‘’verkooporders’’.
Een lijst met verkooporders verschijnt en rechts is verschillende klantinformatie te zien van de geselecteerde verkooporder. Wil je snel wat meer informatie over deze klant? Door te klikken op deze data is er verder op de data in te zoomen en krijg je makkelijk en snel de gewenste informatie te zien. Klik je bijvoorbeeld op openstaande order, dan zie je alle orders die nog open staan voor deze klant.
Om deze order door te boeken selecteren we de order. Wanneer je kiest voor ‘’Boeken’’ is het mogelijk om gelijk de factuur te versturen naar de klant. Dit wordt allemaal automatisch verwerkt in het systeem en het is niet nodig opnieuw informatie in te voeren.
Wanneer de factuur verstuurd is, wordt deze informatie direct bijgewerkt in de klantkaart.
Dit is direct te zien wanneer je in het submenu van verkoop de pagina ‘’klanten’’ kiest.
Business Central weet nu dat deze klant een factuur heeft gekregen en houd automatisch bij of en wanneer deze klant al betaald heeft.
Dit zijn de stappen van een simpele orderwerking binnen Business Central. Afhankelijk van de wensen en complexiteit is dit proces in te richten.
Wil je zelf zien hoe een orderproces in zijn werk gaat met Business Central? Vraag de gratis trial versie aan en probeer Business Central een maand lang gratis uit. Wij helpen je direct verder met een werkende proefversie.