Een van de eerste dingen die opvallen wanneer je Microsoft Dynamics 365 Business Central voor het eerst opent, is de geheel nieuwe interface. Een nieuwe kleur, een headline in beeld en een nieuwe indeling voor het bereiken van je gegevens.
In dit artikel beschrijven we hoe Business Central is ingedeeld, zodat jij snel en makkelijk alles kunt vinden. Ook leggen we je uit hoe de gegevens veranderen per rol en hoe je de interface personaliseert. Zodat je alleen de gegevens ziet die jij wilt zien, op de plek waar jij wilt.
Interface
De homepagina van Business Central is grofweg ingedeeld in twee delen. Het bovenste gedeelte bestaat uit menu- en actieknoppen, de rest is voornamelijk content.
Menu & acties
Het menu- en actiegedeelte wordt gebruikt om snel en eenvoudig naar de gewenste pagina te navigeren.
1. Navigatie
De balk bovenin functioneert als hoofdmenu van Business Central. Hier staan de hoofdcategorieën. Deze kun je uitvouwen om de subcategorieën te zien. Die verschijnen dan direct onder het navigatiemenu.
2. Navigatiebalk
De navigatiebalk onder het navigatiemenu bestaat uit de subcategorieën van de menubalk. Vanuit hier is het mogelijk om op menu items te klikken en direct naar de desbetreffende pagina te gaan.
3. Acties
Afhankelijk van jouw rol, zie je hier de meest voorkomende taken staan. Zo ben je snel op de juiste plek om bepaalde handelingen of bewerkingen uit te voeren.
Content
Het contentgedeelte is zo ingericht dat de juiste data zo duidelijk mogelijk wordt weergegeven. Dit is ook weer afhankelijk van jouw rol als gebruiker.
4. Kop
De kop toont de meest interessante inzichten en gegevens voor een bepaalde functie of rol. De slider wisselt automatisch en toont steeds verschillende relevante gegevens. Afhankelijk van jouw rol en het tijdstip zie je altijd de meest relevante gegevens afgewisseld op het juiste moment.
5. Grote cijfers
Hier worden belangrijke cijfers en parameters van het bedrijf weergegeven.
6. Grote tegels
Per categorie worden de geaggregeerde zakelijke gegevens gepresenteerd, zoals het aantal open verkoopfacturen of de totale verkoop voor deze maand. Wil je meer details zien, dan kun je hierop klikken.
7. Actietegels
Deze tegels zijn gekoppeld aan taken of activiteiten, zoals het afspelen van een video.
8. Grafische weergave
Een grafische en interactieve weergave van alle zakelijke gegevens. Deze gegevens zijn af te wisselen en de weergaves kunnen naar wens worden aangepast.
9. Tabelweergave
De gegevens worden hier weergegeven als een kleine tabel.
Personalisatie
Met Business Central is het nu mogelijk om per gebruiker en per rol een gepersonaliseerde interface te creëren. Dit kunnen gebruikers eenvoudig zelf doen zonder kennis van coderen. Door middel van het drag and dropprincipe kunnen gebruikers data verslepen naar bepaalde plekken, of data verbergen die zij niet interessant vinden. Zo personaliseer je Business Central en zie je alleen de data die voor jou relevant is op een voor jou logische plaats.
Personalisatiemodus
Gebruikers van Business Central kunnen makkelijk schakelen naar de personalisatiemodus waarin aanpassingen aan de interface kunnen worden gedaan. Deze aanpassingen worden per gebruiker opgeslagen. Zo heeft iedere gebruiker zijn eigen gepersonaliseerde interface met de gewenste data.
Om naar de personalisatiemodus te gaan, klik je op het tandwiel en kies je ‘Personaliseren’.
Data verplaatsen
Data kan worden verplaatst door met de muis naar de desbetreffende content te gaan. Klik en houd de muis ingedrukt terwijl je de content ergens anders heen sleept. Je kunt de data weer loslaten wanneer je een rode lijn ziet op de plaats waar je het heen gesleept hebt.
Alleen relevante data (data verbergen)
Om overbodige data te verbergen en meer overzicht te creëren, kun je ervoor kiezen om data te verbergen. Zo zie je alleen de data op je homescherm die je zelf nodig hebt.
Je kunt data verbergen door de muisaanwijzer op de desbetreffende data te zetten en vervolgens op het kleine driehoekje te klikken dat verschijnt. Nu kun je kiezen voor ‘Verbergen’ en de data verdwijnt.
Personalisatie resetten
Heb je per ongeluk iets gewijzigd wat niet had moeten gebeuren? Je kunt de personalisaties makkelijk weer annuleren door op ‘Meer’ te klikken en dan op ‘Personalisatie wissen’. Al je wijzigingen worden nu weer teruggezet naar de basisinstellingen.
Headline
De headline (kop) is nieuw in Business Central.
De kop toont de meest interessante inzichten en gegevens voor een bepaalde functie of rol.
De getoonde gegevens veranderen daarnaast ook per dagdeel. De gegevens verschillen in de ochtend en de middag en zijn aangepast aan de actualiteit.
Een bedrijfsmanager ziet bijvoorbeeld in de ochtend de volgende kop voorbijkomen:
-Het best verkopende artikel van de maand
-De beste klant van de maand
-De beste verkoopfactuur van de maand
-Het aantal gewonnen leads ten opzichte van vorige maand
In de middag verandert dit naar inzichten die meer informatie geven over de resultaten van de dag.
Wil je zelf zien hoe Business Central aan te passen is aan jouw behoeftes? Vraag de gratis trial versie aan en probeer Business Central een maand lang gratis uit. Klik hier en wij helpen je direct verder met een werkende proefversie.