Een digitale wereld
De wereld en de samenleving veranderd snel door technologische ontwikkelingen.
Technologie is niet meer weg te denken uit ons leven en wij als mensen worden steeds afhankelijker van deze ontwikkeling. Grote bedrijven als Google, Facebook of Microsoft spelen een steeds grotere rol in onze dagelijkse routine. Het lijkt allemaal erg normaal en vanzelfsprekend terwijl een aantal jaar geleden er nog geen internet was of mobiele telefoons en computers waren!
De zorgen als ondernemer
Het leven van een ondernemer gaat niet altijd over rozen. Er zijn rekeningen die betaald moeten worden, personeel die aan het eind van de maand een salaris verwacht en daarnaast moet jij je bedrijf ook nog een draaiende houden. Naast dit alles moet je als ondernemer ook nog eens nadenken over de toekomst zodat je kan innoveren, groeien en je bedrijf kan professionaliseren.
Je doet je best en het gaat allemaal goed maar er is genoeg om te regelen toch! Naast al deze zorgen waar je met je ondernemende hart druk om kan maken is er ook nog zoiets als de digitale wereld en hoe dit jouw organisatie beïnvloed...
Digitalisatie van de ondernemer
In een sterk digitaliserende wereld is het niet gek dat bedrijven ook steeds meer digitaal opereren. Sterker nog, dit wordt steeds meer een vereiste. Klanten en relaties verwachten dit van jou als ondernemer en daarbij staat de concurrentie ook niet stil. Digitalisatie neemt snel toe en ook jouw onderneming ontkomt er niet aan. Digitalisering zal het bedrijfsleven steeds meer beïnvloeden en veranderen. Van de manier van interactie met klanten tot het veranderen van bedrijfsprosessen.
Het is aan jou als ondernemer hoe je ermee omgaat en hoe je erop reageert!
“Sometimes when you innovate, you make mistakes. It is best to admit them quickly, and get on with improving your other innovations”
Steve Jobs
In een wereld dat steeds meer een digitale transformatie aan het ondergaan is krijgen bedrijven en ondernemers steeds meer de behoefte naar digitalisatie en automatie. Voor de ondernemers die goed kunnen inspelen op de digitalisatie zijn de mogelijkheden oneindig.
Microsoft is een goed voorbeeld van een bedrijf dat de digitalisatie van bedrijven omarmt. Sterker nog, met de Dynamics software van Microsoft heeft het bedrijf een software familie gemaakt speciaal voor ondernemers. Met de Dynamics serie maakt Microsoft het mogelijk voor ondernemers simpel en snel te digitaliseren met als uitgangspunt de digitale feedback loop.
Deze feedback loop laat zien dat je je bedrijf op drie vlakken kan verbeteren met digitalisatie:
-Het verbeteren van interactie met je klanten
-De werkwijze van jou en je werknemers verbeteren
-Het verbeteren van je prosessen en producten
“There are no secrets to success. It is the result of preparation, hard work, and learning from failure”
Colin Powell
Wanneer is een onderneming écht toe aan digitaliseren?
Wat is digitaliseren eigenlijk? Kort door de bocht is een gedigitaliseerd bedrijf een bedrijf dat alle cijfers niet meer op papier heeft staan maar alle cijfers heeft vastgelegd in een systeem. Belangrijk is dat deze cijfers niet statisch zijn maar juist met elkaar praten. Als er dus iets gebeurt met een klant, leverancier of product is dat terug te zien in het hele systeem.
Bedrijven als Microsoft zetten groots in om het zo makkelijk mogelijk te maken voor bedrijven om een digitale transformatie te ondergaan. Het punt is dat niet elk bedrijf toe is deze transformatie, en de bedrijven die er aan toe zijn dit misschien nog niet eens door hebben.
Wanneer is het tijd voor jouw bedrijf om digitaal te transformeren en je bedrijf digitaal te onderbouwen?
Er zijn een aantal signalen die ondernemers én werknemers kunnen oppikken die aangeven dat het tijd is voor een organisatie om te digitaliseren
“Opportunities don't happen. You create them”
Chris Grosser
Erken de digitalisatie signalen en wees op tijd
Het klinkt misschien een beetje dramatisch dat je op tijd de signalen moet herkennen en er ook echt wat mee moet doen voordat het te laat is. Dit is echter wel de realiteit en iets wat veel ondernemers niet geloven. Als het gaat om digitalisatie is de volgende term zeker op zijn plek.
''begin niet te vroeg maar ook zeker niet te laat!''
Te vroeg
Heb jij een klein bedrijf dat groeit of groei ambities heeft? Dan is het nooit te vroeg om te kijken naar digitalisering. Weeg het echter wel op tegen de omvang van je bedrijf, het kan zijn dat het implementeren van een systeem nog te vroeg is. Als je te vroeg begint geef je geld uit aan iets waar je op dit moment nog geen behoefte aan hebt als bedrijf. Onnodige kosten zijn nooit natuurlijk nooit wenselijk. Het is wel goed om zo vroeg mogelijk je bezig te houden met digitalisering, zo kom je later niet voor verassingen te staan.
Te laat
Het moment waarop je als ondernemer te laat begint met digitaliseren kan grotere gevolgen met zich mee brengen. Deze gevolgen hebben invloed op je bedrijf voor de digitalisering maar ook daarna. Herken je de signalen maar ben je van mening dat het nog wel even kan zo? Dan beperk je je eigen bedrijf en kan het voorkomen dat je de eerder genoemde fouten maakt. Daarnaast is het zo dat de inhaalslag alleen maar groter wordt naarmate je signalen negeert. Wacht dus niet te lang, hoe langer je wacht hoe groter de inhaalslag, de groter de impact!